Suzanne Vega fansite
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Ez+Az
     
Röhögjünk!!
     
Klippek
     
Koncertfelvételek
     
Szavazás
Ismerted Suzanne-t az idelátogatásod előtt??

Igen, persze!
Hallottam már a nevét
Csak a Tom's Dinert, de lehet hogy valaki mástól
Pár számát
Nem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Ikonok

  Kattints a képre a teljes mérethez!

Én ikonom:

     
Linkek
     
Interjúk

Július 20-án a Művészetek Palotájában lép fel Suzanne Vega. A gitáros-énekes már többször járt Magyarországon. Ezúttal basszusgitárosa kíséretében játszik majd európai turnéja keretében Budapesten. Az InfoRádiónak adott exkluzív interjúban a New York-i előadó elmondta, hogy készülő új albuma néhány számát is elénekli majd a magyar közönség előtt.
 
 Budapesten egy új koncertteremben lép fel - milyen érzés ez a nagy fesztiválokkal és kis klubokkal szemben?

Nincs semmi bajom vele, szeretek különböző helyszíneken játszani - így koncerttermekben is, még akkor is, ha klinikainak tűnhet a környezet. Meg fogjuk tölteni zenével, úgyhogy minden rendben lesz. Most csak a basszusgitárosom kísér, de játszottunk már így 18 ezer ember előtt is és sikeresek voltunk.

Hogy megy az idei turné, mik a legemlékezetesebb fellépések?


Például a beszélgetésünk előtt este nagyon jól sikerült a koncertünk, egy németországi kastélyban léptünk fel, pontban éjfélkor. Ez újfajta hangulatot vitt néhány számba. Például, amikor a Tom'S Dinert énekeltem és az "éjszakai pikniknél" tartottam, akkor mindenki nevetni kezdett, mert tényleg olyan volt, mint egy éjszakai piknik. Liverpoolban pedig amikor a harangok zúgásáról énekeltem, akkor hirtelen megszólaltak a közeli templom harangjai. Aztán voltunk Szerbiában, az Exit fesztiválon, ahol nagyon sok ember előtt játszottunk és Belgium is jó volt, mint mindig.

Már sokszor járt Budapesten, és az itteni közönség jól ismeri és szereti. Számíthatnak-e most valami újra?

Radikálisan újra nem, de van néhány új dal, amit tavasszal írtam és már elő is adtam őket. Dolgozom az új albumomon, ami várhatóan jövő tavasszal jelenik meg, tehát új dalokat is előadok majd.

Miből merít mostanság ihletet? Még mindig a régi, kicsit sötétebb témákhoz nyúl vissza, vagy személyesebb témákat keres?

Nem is tudom, hogyan írjam le... a dalok egy része New York-ról szól, a szeptember 11-e utáni New Yorkról. Az egyik például úgy szól, hogy New York egy nő. Egyfelől egy mozicsillaghoz hasonlítja a várost, másfelől olyasvalakire, akire az utóbbi időkben nehéz idők jártak. Sok élményt beleszőttem. Szóval, van néhány dal a városról. Az anyag egy része "sötét", de a másik része nem az. Például ott van az Unbound című szám is, ami a szabadság érzéséről szól.

Szeptember 11. még mindig eleven emlék?

Igen, nagyon eleven. Az az év nem csak szeptember 11-e miatt volt meghatározó az életemben, hanem azért is, mert az öcsém, aki amúgy a Világkereskedelmi Központban dolgozott, a következő évben meghalt. Tehát ez nagyon az életem része. És persze továbbra is New York-i lokálpatriótának tartom magam. Nagyon foglalkoztat a város. Ott élek és ott nevelem a lányomat, tehát fontos számomra a város.

Ha már New Yorknál tartunk, - amely egy igazi olvasztótégely - miért van az, hogy nem hallatszik a zenéjében az, hogy latin negyedben nőtt fel, hogy latin-amerikai volt a nevelőapja - akiről sokáig egyébként úgy tudta, hogy az édesapja? Miért nem halljuk a latint Suzanne Vegában?


Szerintem a természetem az oka. Nagyon furcsa lenne, ha én Puerto Ricó-i zenét játszanék. Ehhez egyfajta lazaság kell, ami bennem nincs meg. Ami latin hatás lehet, az a bossa nova ritmus iránti vonzódásom - ezen nőttem ugyanis fel. Nem tudom, hogy az ember honnan kapja a természetét. A vérében van? A génjeiben? Én azt csinálom, amit természetesnek érzek. A zeném azért még így is elég eklektikus. Az biztos, hogy hülyének érezném magam, ha hagyományos Puerto Ricó-i zenét játszanék.

Sok ember még mindig a Luka című szám miatt ismeri, amely a gyerekekkel való kegyetlen bánásmódról szólt. Mindig is megfigyelte az életet az emberek és ebből merített témát. Most hol keresi?

Mindenfelé keresem a témákat. Ha azt látom, hogy a környezetemben van egy érdekes történet, akkor megpróbálom azt a magam módján elmondani. Sok dalom egy képpel kezdődik - olyan, mintha egy fényképet látnánk. Ha előttem van ez a kép, akkor tudok írni róla valamit.

Tudatos módon komponál?

Igen életemnek a mostani szakaszában igen. Jó lenne azt mondani, hogy csak úgy megszáll az ihlet és a tudatalattimból feltör az alkotás, de úgy érzem, hogy kifejezetten több időt és energiát kell szánnom rá, mint amikor fiatalabb voltam. Például egy időben megpróbáltam otthon dolgozni, de az egyszerűen lehetetlen. Vagy a telefon csörög, vagy a lányom háziállataival kell foglalkozni. Ezért mindig bemegyek a New York-i stúdióba, és ott felveszem, ami éppen az eszemben van. Ez néha egy pár akkord, néha egy dallam. A technikussal együtt aztán visszahallgatjuk a jó és a rossz ötleteket és aprólékos munkával kitöltjük a hiányzó részeket. Ezzel a módszerrel hét-nyolc dalt komponáltam már az új albumra. Most kötöttem szerződést a Blue Note Records-zal, nekik tetszik az anyag, úgyhogy ősszel elkezdjük a felvételeket. Úgyhogy jövő tavasszal jelenhet meg az új lemez.

Valahol azt mondta, hogy tinédzserkorú lánya a legszigorúbb kritikusa...

Azt azért nem mondanám, hogy nem bírja a stílusomat, de tud bírálni. Nem fogja vissza magát. Nagyon szereti a zenét és sok hangszeren játszik. Zongorázik, basszusgitározik és csellózik. Együtt is hallgatunk zenét és megbeszéljük, hogy mi a jó és mi nem jó. Azt hiszem, elég különleges a viszonyunk.

Korábban próbálta lebeszélni arról, hogy ő is zenész legyen, de mintha nem menne...

Hát, nem nagyon megy. Az volt az álmom, hogy tudós lesz belőle, hogy a környezetet védi majd, de szenvedélyesen szereti a zenét. Ráadásul a családjában mindenki zenével foglalkozik: az apja, aztán a nővére, mármint a féltestvére egy bandában basszusgitáros. Szóval mindenki zenész a családban és egyelőre ő is arrafelé halad.

Térjünk vissza az ön zenéjére és a Luka című számra, emlékszem, hogy akkor még nem nagyon tudtam angolul, de nagyon tetszett a szám. Fel sem fogtam, hogy a kisgyerekek bántalmazásáról szólt a szám. Milyen érzés az, hogy a rajongói esetleg nem is értik, hogy miről énekel?

Engem nem zavar. Én is hallgatok külföldi zenét, brazilt, spanyolt, franciát... néha még csehet is. Néha a szavak nélkül is megfog a zene. Ösztönösen ráérzel a mondanivalóra, szóval, én nem csak a szöveg miatt éneklem a dalaimat. Ha ilyen egyszerű lenne, akkor szétküldhetném a szöveget képeslapokon. De inkább éneklem, mert tudom, hogy mindenkit más és más dolgok érintenek meg.

Tudom, hogy teljesen más irányt is vehetett volna a karrierje, hiszen táncosnak készült. Miért hagyta abba?

Azt történt, hogy rájöttem, hogy középszerű lennék csak. Megvolt a tehetségem, szerettem, de nem volt meg bennem az a technika, ami által nagy táncossá válhattam volna. Úgy éreztem, több esélyem volt az önkifejezésre a zenével és a dalokkal. Pedig nem is tanultam zenét. Például nagyon nehezen tudok kottát olvasni. A lányomnak sokkal jobban megy. Úgy éreztem, dalíróként több erő volt bennem.

Amikor meghozta ezt a döntést, még csak tizenhét éves volt. A szülei nem unszolták, hogy nem, nem, csináld csak tovább?

A szüleink úgy neveltek bennünket, hogy nem állták útját a művészi hajlamainknak. Azt mondták: ha festeni akartok, fessetek, vagy énekeljetek, vagy táncoljatok, vagy legyetek színészek. Csináljátok csak, rendben. De soha nem vittek el meghallgatásokra, például. Ha volt egy meghallgatás, akkor nekünk kellett kideríteni, hogy mikor és hova kellett menni és magunk mentünk. Aztán, később a fellépéseimre már eljöttek. Az volt a lényeg, hogy ne lógjak az iskolából, hogy utána mit csináltam, az már az én dolgom volt.


Nő és szólóénekes - mit gondol, könnyebb, vagy nehezebb manapság a hasonló előadóknak? Valahol azt írták önről, hogy már túlságosan telített az egy szál gitárral fellépő fehér lányok műfaja...

Szerintem egy kicsit kegyetlenek és egy kalap alá vesznek sok énekesnőt, aki különbözik a többiektől. A Lillith Fair turné után sok bírálatot kaptunk a "fehér lányok gitárral" imázs miatt, de a valóság teljesen más volt. Mert Chrissie Hynde mellett fellépett Missy Elliott is, tehát teljesen különböző nők voltak ott. Amiatt nem szoktak panaszkodni, hogy túl sok a férfi. Nem panaszkodnak Sting, Bono, David Bowie, vagy Bob Dylan miatt - tehát azért, hogy túl sok a gitáros pasas.

Mennyire könnyű egy ilyen műfajjal most betörni, hiszen annyiféle művileg létrehozott sztár befolyásolja a hallgatók ízlését és uralja a listákat...

Hát, mindig is nehéz volt, és a listákon mindig is harc folyt a szériában gyártott zene képviselői és a semmiből előtűnt előadók között. Lehet, hogy a rádió egyfajta ízlést diktál, de manapság már sokféleképpen lehet terjeszteni a zenét. Ott van például a myspace.com, az internetes oldalak, tehát bizonyos szempontból könnyebb lett a névtelen előadók számra a megjelenés. A kérdés, hogy melyik utat választják. Például vannak olyan együttesek, akik a myspace miatt jutottak lemezszerződéshez...

Manapság nem csak zenével foglalkozik, hanem például interjúkat is készít. A legutóbb Dave Grohl-lal, a Foo Fighters frontemberével beszélgetett. Csak szórakozás, vagy a jövőben ezzel akar foglalkozni?

Az az interjú csak szórakozás volt. Az angliai Channel Four tévé kért fel rá, és én igent mondtam, mert szeretek más zenészeket interjúvolni. Például beszélgettem Philip Glassal is. Egyszerűen kíváncsi vagyok arra, hogyan dolgozik és él a többi zenész. Dave nagyon vicces volt és jót beszélgettünk. Most éppen turnézik, és nem tervez új lemezt, mert közben apa lett. Elmesélte, hogy milyen tanfolyamokra járt a feleségével a szülés előtt.

Visszatérve arra, amikor önt kérdezik, biztos nagyon untatja például ha a Tom's Diner kerül szóba. Hányan dolgozták már fel?

Hát, talán már 35-en. És természetesen Budapesten is előadom majd. Úgy fog szólni, mint általában, a'capella verzióban, amikor a közönség énekli a DNA által játszott részt. Ez mindig bejön. A jövőben talán majd változik a dolog, esetleg beleteszek valami ritmust, mert a Tom's Diner 16 éve volt nagy sláger. Egy egész nemzedék nőtt fel azóta, akik nem is ismerték az eredetit - ők ugyanis csak a DNA-féle feldolgozást ismerik. Amikor meghallják tőlem, nem értik, hogy miért nincs zene, miért nincs alatta aláfestés.

Idegesíti, hogy sokan nem ismerik az eredetit?

Szerintem nincs jogom rá, ilyen az élet. Múlik az idő, változnak az emberek. Nekem kell lépést tartani.

Tervez valami mást is, például duetteket, vagy filmzenét?

Nem, most nem. Ha nem a lányommal, vagy a férjemmel vagyok, akkor az új albumon dolgozom, úgyhogy nem töröm ilyesmin a fejemet.
 

 

 

"Állok az özvegysétányon" - Suzanne Vega

Suzanne Vega, az amerikai dalszerző-énekesnők nagyasszonya harmadszor járt Magyarországon, de míg korábban mindig komplett kísérőzenekarral érkezett, most csupán hűséges basszusgitárosát, Michael Viscegliát, illetve saját akusztikus gitárját hozta magával. Ebben a minimál-hangszerelésben szólalt meg az augusztus 3-i Sziget-fellépésen 18 dal, köztük két vadonatúj szám, a vágyakozással teli, sebzett Harbour Song és a baljósabb, keményebb Widow's Walk.
 
Az utókornak álljon itt a dalsorrend: Marlene On The Wall, Caramel, When Heroes Go Down, Rock In This Pocket, Stockings, Neighborhood Girls, Bad Wisdom, Some Journey, Harbour Song, Widow's Walk, Room Off The Street, Gypsy, In Liverpool, Left Of Center, Luka, Tom's Diner, majd a ráadásban The Queen And The Soldier és Undertow. A koncert előtt a New York-i énekesnő a sajtótájékoztató és két tévéinterjú mellett csupán egyetlen "szemtől szemben" sajtóinterjút adott, melyen az est.hu Könnyű rovata és a Magyar Narancs színeiben érkező Szőnyei Tamás osztozott, így valószínűleg lesz némi átfedés az augusztus 10-i számukban megjelenő Vega-anyag és az alábbi között (a kislányra, a minimalizmusra, a régi zenészekre és a verekedésre vonatkozó kérdések Szőnyeitől származnak).


- Mivel turnézol, gondolom, készül az új albumod. Milyen lemez lesz?
- Először be kell fejeznem a dalok megírását, mert e pillanatban csak öt vagy hat van készen, tehát félig vagyok csak meg. Az aktuális helyzetből adódóan, mivel ezeket a koncerteket csak ketten adjuk, én és a basszusgitárosom, ezért egyezséget kötöttem magammal, hogy csak olyan dalokat írok, amiket így is elő tudok adni, akár egymagamban is. Amikor Mitchell-lel (Mitchell Froom, Suzanne Vega ex-férje és -producere) voltam és rendelkezésünkre állt az a nagy hangszerpark a turnén, igazi élmény volt, hogy olyan komplex dalokat is tudunk játszani, mint Blood Makes Noise vagy a Casual Match. Ez igazi kiteljesedést jelentett számomra, a határaim kiterjesztését. Viszont azóta elváltunk egymástól, és ő vitte magával a zenészeit, akik most másokkal játszanak, ezért úgy érzem, ideje visszatérnem a kezdeteimhez, és akusztikus gitárral játszani. Ez nem azt jelenti, hogy a lemeznek teljesen akusztikusnak kell majd lennie, de a hangsúly a dalokon lesz.
- Ki lesz az új producered?
- Azon a két dalon, amit eddig felvettünk, Rupert Hine volt a producer, aki főleg azokról a nyolcvanas évekbeli dalokról híres, amiket Tina Turnerrel csinált. De mi nem ebbe az irányba mentünk. Inkább akusztikus folk-rocknak hangzik.
- A lányod születése hogyan befolyásolt, mint dalszerzőt?
- Nagy hatással volt rám, részben azért, mert kezdtem rájönni, hogy a dallamok sokkal fontosabbak, mint ahogy azt korábban gondoltam. Mikor fiatalabb voltam, a kora húszas éveimben azt gondoltam: "óh, a dalszöveg minden, lehet dalt írni dallam nélkül, refrén nélkül, ez min lényegtelen, csak az intellektuális töltet a fontos". De ha van egy kisgyereked, és meg akarod nyugtatni, őt nem érdeklik az intellektuális tölteteid (nevet). Ahhoz, hogy csitítgassam, megnyugtassam, hogy kellemesen érezze magát, másként kezdtem játszani a dallammal, és a dallamok jelentésével, az érzésekkel, az énekhangban lévő érzelemmel. Ez a változás lényege.
- Olvastam egy esszét, amely párhuzamot vont a te szövegeid és Raymond Carver (amerikai író, akinek novelláiból a Rövidre vágva című film is készült - a szerk.) minimalizmusa közt. Hatással volt rád Carver?
- A nyolcvanas években igen. Egy csomóan voltunk, akikre nagyon nagy hatással volt az a fajta esztétika, ami akkoriban jelentkezett, többek között Carvernél. De nemcsak az irodalomban, hanem mindenben, ami akkoriban történt, a new wave-ben, a punkban, abban, hogy a Ramones együttes milyen egyszerű dalokat írt, és ahogy a tagok öltözködtek, ahogy az öltözködési stílusuk is le volt csupaszítva. Az efféle dolgok mindannyiunkra hatással voltak az idő tájt. Most már nem hinném, hogy minimalista lennék: a stílusérzékem, mint olyan, fejlődött.
- Még mindig New York a fő inspiráció a dalaid mögött?
- Fura, de a legutóbbi néhány dalom az óceánnál játszódik. Bizonyára azért, mert amikor válófélben voltunk a férjemmel, az óceánhoz jártam vigasztalást lelni, oda vittem a lányomat is, mert ott nyugodtabban érzem magam. Legalább két-három dal szól az óceánról, a víz közelségéről. Még mindig New Yorkból valónak érzem magam, és azt hiszem, bizonyára lesz még néhány számom, ami New Yorkban játszódik. De most úgy tűnik, az új dalaim a vízről szólnak.


- Hány új számot játszol most a turnén, és milyen dalokról van szó?
- Három új dal van, amit egyáltalán játszom: a Harbour Song, a Soap and Water és a Widow's Walk. Ez utóbbi kifejezés ("özvegysétány") egy építészeti fogalom, bizonyos régi épületeknek az a része, ahonnan a nők nézték a tengert, mikor várták vissza onnan a férjüket. Mindhárom szám akusztikus gitárra íródott. A Widow's Walk a válásomról szól, pontosabban a házasságról és arról, hogy az nem működik. Az az alapötlete, hogy a házasság olyan volt mint egy hajó, ami süllyedt, én meg ott állok az özvegysétányon, és nézem azt a hajót, ami nem jön vissza. A Soap And Water (Szappan és víz) hasonló dologról szól: arról, hogy próbálok rendet tenni azután az időszak után, amikor mindennek felborult a rendje, és próbálok magamnak békét, otthont teremteni. A Harbour Song (a "harbour" szó "kikötő", illetve "menedék" értelemben egyaránt értendő - a szerk.) vágyakozásról, szerelemről szól, arról, hogy hiányzik valaki, aki nincs ott, de érezni a jelenlétét a kikötőben.
- Mi lett a régi zenészeiddel, akik a korai lemezeiden játszottak?
- Az történt, hogy amikor Mitchell producerként mellém került, azonnal kirúgott mindenkit (nevet), kivéve Michael Viscegliát, mert mondtam, hogy őt mindenképpen szeretném megtartani (ez a 99.9 F című 1992-es lemez felvételeinél történt, amely radikális hangzásbeli változást hozott a korábbi Vega-anyagokhoz képest, indusztriális effektet és durvább ritmusokat például - a szerk.) Michael egyébként most is itt van velem. Ő tudja, merre vannak a többiek, tartja velük a kapcsolatot. Anton Sanko, a hajdani billentyűsöm például filmekhez írt zenéket, producerkedett, és még most is ezt csinálja, de zenén kívüli dolgokat is, például ingatlanokat vásárolt (nevet).
- Nemrégiben megjelent egy könyved, amiben prózáid és verseid egyaránt szerepeltek. Másként írsz novellát, mint dalszöveget? Más inspiráció van mögöttük?
- Igen, más. A könyvben egybe van gyűjtve minden dalszövegem, versek, fikciós történetek, riportok és esszék, amelyek különféle magazinokban jelentek meg. Sokféle írás van köztük. A könyv címe The Passionate Eye (A szenvedélyes szem), tavaly jelent meg Amerikában, de kijött olasz változatban is, és meg fog jelenni nemsokára Spanyolországban is, fordításban. Igen, más dalszöveget írni, mint esszét vagy fikciós történetet. Elbeszélés írni hosszabb időt vesz igénybe, teljesen más stílusa van. A dal inkább olyan, mint egy igézet: mintha valaki megigézne, elvarázsolna, és ott ülsz addig, míg kész nem leszel vele. Azt hiszem, arról van szó, hogy az agyad egy másik részét használod hozzá, olyan, mint egy igézet, vagy mint egy ima. Fikciós történetet írni, az maga is igazi történet.


- Az egyik esszéd a verekedésről szól. Te miért verekedtél?
- Mert kellett. Olyan környéken nőttem fel, ahol ha nem verekedtél, akkor az emberek agyonvertek volna.
- Miért?
- Nem tudom. Talán mert nem volt mit csinálniuk mást, lusták voltak és gonoszak. Mert egy olyan környéken nőttünk fel, ahol szegénység volt, és hogy szórakoztassák magukat, az emberek verekedtek egymással. Mindig így van, nem tudom miért. A gazdagabb környékeken, gondolom, hasonló dolgokat csinálnak, drogoznak vagy valami mást, de ahol én laktam, ott verekedtek. Azért tanultam meg verekedni, mert kellett, nem azért mert akartam. Szívesebben olvastam volna, vagy foglalkoztam volna bármi mással. De verekedni kellett, és a végén már büszke voltam, hogy megtanítottam magam ilyesmire, és végül is ezért írtam róla.
- Mik a kedvenc filmjeid mostanában?
- Szégyellem kimondani, de az utóbbi időben - az elmúlt két évben - az egyetlen film, amit láttam, a Pop, csajok, satöbbi volt. Nagyon tetszett, remek filmnek tartom, nagyon vicces és nagyon igaz, élethű. Ezen kívül nem láttam semmi olyat, amiben ne szerepelt volna Tigris és Micimackó... vagy Stuart Little, a kisegér (nevet). De nagyon szeretem a régi filmeket, a régi szomorú filmeket, mint A Manderley-ház asszonya vagy a Casablanca. Vagy a film noirok, azokért megőrülök.
- Valahol mintha említetted volna az Iszonyat című Polanski-filmet is...
- Igen, említettem. De azt kell mondanom, hogy ha mostanában elmegyek megnézni egy filmet, akkor inkább olyat választok, amiben kicsit több vidámság van. Az Iszonyat nagyon komoly film. Épp megfelelt nekem, mikor a húszas éveimben voltam, és az ilyen komoly filmeket kerestem.
- Gondolom, gyakrabban hallgatsz zenét, mint ahogy moziba mész. Miket szerettél az utóbbi időben?
- Járok CD-boltba és tonnaszámra vásárolom a lemezeket, de azt kell mondanom, nem igazán hallgattam meg egyiket sem, amit akartam. Szerettem volna hallani Elliott Smith (a legfontosabb új amerikai dalszerző-énekes - a szerk.) vagy Lou Reed új lemezét, de egyiket sem hallgattam még meg. Néha Beth Ortont (angol gitáros-énekesnő a folk és a triphop határvidékéről - a szerk.) hallgatok, mert érdekes, érdekes személyisége van. Megvettem Tracy Chapman új albumát, de még azt sem hallgattam meg. Bár azt hiszem, az ő stílusánál kábé úgyis tudod, mire számíthatsz. Nagyon stramm, és következetes az, amit csinál... Kit is még? Hülyéskedésből, vagy a reggeli felkeléshez Backstreet Boyst is szoktam... (nevet)
- Mert ezt szereti a kislányod?
- Igen, ezt szereti, de én is szeretem, vidám lesz tőle a hangulat. De nemrég például hallgattam Nick Drake-et is (egy zseniális, ám fiatalon öngyilkosságba menekült, depressziós angol dalszerző-énekes a hetvenes évek elejéről - a szerk.), akit már nagyon régen nem hallottam. Próbáltam őt hallgatni egyik reggel, de szörnyű hatása van: az embernek még ahhoz sincs kedve, hogy kikeljen az a takaró alól! A Pink Moon című szám például... Reggel nem lehet komoly számokat hallgatni.
- Eszerint saját magadat sem hallgatnád reggel.
- Nem, reggel nem akarom hallani a zenémet (nevet).
 
Az interjút a PestiEsten találtam
 

 

 

A modern világ népi költője
Suzanne Vega újra Magyarországon járt · Lou Reedtől a dalszövegeken át a regényírásig
2003. június 19. (15. oldal)

Nedbál Miklós
A héten a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon lépett fel Suzanne Vega. Harmadszor járt Magyarországon, most az április végén megjelent Retrospective – The Best of Suzanne Vega című válogatáslemezének turnéja egyik állomásaként látogatott hozzánk. Hazánkban az album valószínűleg ősszel kerülhet a boltokba, a Universal gondozásában.



Suzanne Vega tizenkilenc évesen, egy Lou Reed-koncert élményeinek hatására döntött úgy, hogy a táncművészet helyett az énekesnői, zenei hivatást választja. „Egyszerű oka volt ennek: rájöttem, hogy a zene jobban vonz, mint önmagában a tánc. Az éneklés és a zenélés teljesebbé teheti az életemet, gondoltam. A tánc egy nagyon kegyetlen művészet, az ember hamar kiég, elfárad. Ugyanakkor a művészeti iskolában tanult táncos ismereteimet ma hasznosíthatom a fellépéseimkor” – mondja Suzanne Vega. Lou Reed mellett nagy hatással volt az énekesnőre pályája kezdetén Leonard Cohen és Bob Dylan munkássága. „Ők nem csupán dalszövegeket írnak, hanem verseket. Cohen szövegeiből és a hangjából intimitás és rengeteg érzelem árad, gitárjátéka pedig mindezt kiemeli. Őszinte, igaz zene ez, olyan, amilyet nem annyira szívesen játszanak a kereskedelmi rádiókban. Az ember felteszi otthon a lemezt és a saját otthonában élvezheti egyedül a művészetüket” – vélekedik az énekesnő, dalszövegíró.
A modern világ népi költője – jellemezte valaki korábban a művésznőt. „Jól hangzik – mondja nevetve. Ez szeretnék lenni, de tudom, hogy az »igazi« költők sokkal keményebben dolgoznak. Jobban ismerik a különböző technikákat, lehetőségeket, ezeket annyira nem ismerem. A dalszövegírás más képességeket igényel, de az igazi szövegek – hasonlóan a versekhez – több dimenzióban élnek, tágabb lehetőségeket adnak az értelmezéseknek.” Dalaiban sokszor személyes életéről, környezetéről vall. „Az utolsó lemez, amit készítettem – Songs in Red and Grey –, az egyik legszemélyesebb hangvételű dalaim gyűjteménye. Az első lemezem lelkiállapotokról, érzelmekről szólt, a második inkább helyszínekről, benyomásokról, karakterekről (pl. Tom’s Diner, Luka). Mégsem szeretek olyan dalokat írni, amelyek túl személyesek, inkább hagyom, hogy a fantáziám vezessen. Persze a körülöttünk zajló világra is kell reflektálni. Régóta New Yorkban élek, s a nagyvárosi élet is belekerül a dalszövegeimbe. A történelmünk tele volt erőszakkal, brutalitással. Rengeteg kérdést, képet, érzelmet, helyzeteket vet ez fel, amelyekkel szintén szeretnék foglalkozni.” Az énekesnő az ikertornyok közelében lakott, ahonnan távolabb költözött. „Szeptember 11-e részben változtatott az életemen, részben nem. Ugyanazokat a dolgokat csinálom: turnézni megyek, a kislányom iskolába jár, s továbbra is New Yorkan élek, igaz, kicsit távolabb a World Trade Center helyétől. A változás főleg az utcákon észlelhető. Rengeteg rendőr és katona van a közterületeken, a feszültség érezhető a mindennapokban.”
Az énekesnő a zenei ténykedése mellett civil és jótékonysági szervezeteknek dolgozott, az
 Amnesty Internationalnak és a Casa Alianzának. Ez utóbbi dél-amerikai árvák segítésével foglalkozik. „Fontosnak tartom az emberi jogokkal foglalkozó szervezet munkáját ugyanúgy, mint például a Greenpeace megmozdulásait. Leginkább a Casa Alianzával dolgoztam, segítettem nekik pénzt gyűjteni, reklámozni őket, részt vettem különböző kampányaikban. Fontos, hogy az emberek – s ne csak az ismert személyek – támogassák ezen célkitűzéseket. Én nemcsak mint egy énekesnő tartom ezt fontosnak, hanem mint anya és egy ember az utcáról. Minél többeknek kellene ezekkel foglalkozni, figyelni az országok irányítóira, érdeklődni az elesettek iránt.”
A zenei karrierje mellett Suzanne Vega regények írásába fog a jövőben. „Már elkezdtem dolgozni új dalokon, s szeretnék két könyvet is írni. Az egyik egy kisebb lélegzetvételű regény lenne egy fordítóról, aki rengeteget utazik, és a legkülönbözőbb helyzetekben és emberek közt találja magát. A nyelv természetéről, intimitásáról szólna, valamint arról, hogy a nyelv mennyire kötheti össze a különböző kultúrából érkező embereket vagy éppen milyen falakat építhet közéjük. A másik egy hosszú, történelmi regény lesz, amely Spanyolországban játszódik a tizenkilencedik században sok karakterrel, helyszínnel, fordulatokkal.”
A művészről Christopher Seufert kezdett dokumentumfilmet készíteni. „Érdekes időpontban kezdődött a forgatás, mert éppen befejeztem egy albumot, s nem tudtam, hogy mi lesz a közeljövőben. De sok mindent felvettünk már: a turné egyes állomásait, utazásokat, a kislányom születésnapi buliját, de a reggeli pillanatokat, »szürke« hétköznapokat is. Egyszerű kisfilm lesz ez, amely részben az intim életembe is bepillantást enged.”

 

Ez a cikk a Magyar Nemzet archívumában található!!


     
Látogatók száma
Indulás: 2006-08-25
     

Dalszövegek

 

     
Idő
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak